4 Manfaat Putus Cinta di Dunia

Putus cinta memang menyakitkan, namun putus cinta juga boleh memotivasi kita untuk melakukan hal-hal dan berfikir dengan cara yang tidak pernah kita lakukan dahulu. Berikut adalah empat keuntungan dari putus cinta.

Mengalihkan tenaga negatif

Seperti yang dilansir dari sheknows, sukan merupakan salah satu media bagi anda untuk mengeluarkan tenaga negatif dalam tubuh. Menurut banyak doktor, sukan seperti berjalan dan berlari adalah cara positif dalam menangani emosi negatif. Dengan sukan, anda pun akan jauh terlihat lebih seksi dan sihat daripada sebelumnya.

Mendengarkan diri sendiri

Hal yang paling sering dilakukan wanita selepas putus cinta adalah menyalahkan diri dengan memikirkan omongan sang mantan. Fikiran yang fokus kepada sang mantan malah akan membuat anda semakin sakit. Sebaiknya, dengarkan baik-baik diri anda, berani katakan 'ya' jika hal tersebut baik untuk anda dan 'tidak' jika hal tersebut buruk. Dengan begitu anda akan lebih jauh percaya diri dan segera keluar dari keterpurukan.

Perancangan dan tujuan

Buatlah suatu perancangan dan tujuan dalam hidup anda. Mungkin ini sukar secara emosional, tetapi dengan adanya perancangan dan tujuan dapat membantu anda mengalihkan fikiran sedih dan buruk. Jika pada masa berpacaran dengannya, anda tidak boleh melakukan hal-hal yang disukai, sekaranglah saatnya. Buatlah perancangan berlibur ke tempat yang sudah lama anda idam-idamkan atau kuliah lagi untuk mendapatkan gelar master.

Butuh waktu

Penyembuhan emosi berbeza-beza bagi setiap orang. Biarkan diri anda menangis, setelah itu hapus kenangan dengan menyingkirkan hal-hal yang mengingatkan anda dengan si bekas. Jangan terlalu cepat terlibat dalam hubungan baru kerana boleh memindahkan perasaan negatif anda ke dalam hubungan baru. Habiskan waktu bersama teman-teman untuk menghilangkan rasa kesepian.



0 Komen pada "4 Manfaat Putus Cinta di Dunia"

Post a Comment

Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net